Dansmuseets lunchföreställningar är en liten pärla att njuta av i Kulturstockholm. Här bjuds publiken på ett roligt och ambitiöst program som i förra veckan, då det Göteborgsbaserade kompaniet Art of Spectra hade Sverigepremiär på Fragment av koreografen och kompositören Peter Svenzon.
Fragment är precis som det låter, små skärvor och lösryckta delar från möten. Det är ett stycke som hålls samman av texter, i det här fallet verkliga berättelser och minnen från dansarna och andra deltagande konstnärer, samt från operan ”That morning thing” av Robert Ashley. Relationer och maktbalans prövas i erotiska, stundtals fumliga möten, och vävs samman till ett multikonstnärligt verk. Dansen står i centrum men musik och ord är minst lika viktiga – för att inte tala om Robert Jadefelts ljusdesign!
Det börjar med att dansarna ligger utslagna på golvet. Det förhållandevis lilla scengolvet fylls av smala ljusfält som stryker över deras kroppar. Vips, när ljuskäglan kommer nästa gång har de flyttat sig några centimeter. Rörelserna, fragmenten är igång. Publiken sitter nära, nära så varje andetag hörs och det går att se varje nyans i de starka fysiska uttrycken. Ulriqa Fernqvist, Joakim Envik Karlsson och Zacharias Blad är tre starka och uttrycksfulla dansare, där den senare utmärker sig tekniskt.
Fragment är i sig ett tight och kraftfullt stycke som på ett intressant sätt låter sig korsbefruktas av andra uttrycksformer: Dans kan innehålla teater och teater kan innehålla dans. Men så är också Peter Svenzon van att arbeta i bägge genrerna.
Fragment
Koreograf och kompositör: Peter Svenzon
Ljusdesign: Robert Jadenfelt
Dansare: Zacharias Blad, Ulriqa Fernqvist, Joakim Envik Karlsson