Filmmagi för hela familjen

On 16 mars, 2012 by Elisabeth Oweson

Tintin i all ära, men nu talar vi spelfilm från Hollywood med Martin Scorsese som regissör och en metafilm som inte blir sämre av att det ligger en ungdomsbok på över 500 sidor till grund.

Boken, ”En fantastisk upptäckt av Hugo Cabret”, (B Wahlströms, 2008), är till hälften berättad i svartvita teckningar av författaren Brian Selznick och precis som i boken ser vi i öppningsscenen Hugo (Asa Butterfield – ”Pojken i randig pyjamas”) kika ut från klocktornet på en av Paris många tågstationer, Gare de Montparnasse, någon gång under 30-talet.

Hugo är föräldralös och lever undangömd på stationen, där han hjälper sin farbror att underhålla klockorna. När han inte tar sig fram i stationens dolda värld, ägnar han sig åt att reparera den mekaniska docka, automaton, som hans pappa (Jude Law, i en kort tillbakablick) funnit innan han dog.

För att slutföra arbetet måste han hitta och stjäla de delar hans pappa noga ritat av i en anteckningsbok, men innehavaren till leksaksaffären på stationen, Monsieur George (Ben Kingsley) överraskar honom och lägger beslag på anteckningarna. Tack vare butiksinnehavarens adoptivdotter Isabelle (Chloë Moretz) lyckas han få den tillbaka och tillsammans tränger de bakom automatonens mysterium och flyr undan den polis (Sacha Baron Cohen) som ständigt är på jakt efter föräldralösa barn.

Men Hugo och Isabelle upptäcker också att Monsieur George inte är någon annan än George Meliès, en av filmhistoriens pionjärer, nu ruinerad och bortglömd – en blandning av sanning och fantasi som inte kunde annat än tilltala Scorsese, som själv varit med och ”hittat” ett annat bortglömt geni, engelsmannen Michael Powell (De röda skorna, Peeping Tom), och mer och mer engagerat sig för att spara det cinematografiska kulturarvet till eftervärlden. Hela Scorseses universum är för övrigt fyllt av filmiska metaforer och referenser – och det finns utrymme för det, som i Harold Lloyds berömda klockscen eller att Christopher Lee, (som spelade hos Powell på 50-talet) i formen av bokhandlare nu får vara filmkonstens väktare.

Om du är den som tvekar innan du sätter på dig 3D-glasögonen är det här filmen där det är väl värt besväret. Den värld vi får kliva in i ger 3D:n all rättvisa och kameraåkningarna är ljuvliga – inte bara för att miljöerna är drömska eller för att det är Paris som skildras. Det bästa med filmen är kanske att allt detta fungerar tillsammans i ett verk som utan att vara våldsamt fascinerar och fångar alla åldrar och är en visuell upplevelse hela vägen.

Och till sist: när du vid filmens slut frågar dig ”är det sant?” kan det kännas lite extra skönt att veta att, ja, det är det. Väldigt mycket i alla fall.

Hugo Cabret (Hugo), 
av Martin Scorsese (USA 2011), med Asa Butterfield, Ben Kingsley, Chloë Grace Moretz, Sacha Baron Cohen, Jude Law, Michael Stuhlbarg, Emily Mortimer, Helen McCrory, Ray Winstone, Christopher Lee. 2.07.

 

Kommentera