En känd biltillverkare har under många år använt payoffen: ”Vi följer inte utvecklingen. Vi leder den.” Det hade även kunnat vara Madonnas payoff, vars karriär kan liknas vid en demonstration i uthållighet. Men hennes 12:e studioalbum – MDNA – är kanske den första som börjar kännas lite ansträngd. Madonnas framgångskoncept har byggt på tre grundstenar: Hon har varit sexig, klok och modig. Nu närmar hon sig en ålder där den sexiga imagen inte känns lika naturlig längre. I de båda officiella videona som släppts vill hon dock fortfarande spela den unga tjejen som vinner männens gunst genom att vara sexig. I Girls gone wild lånar hon dessutom det svart-vita manéret från Erotica-albumet. Men blicken fastnar inte längre vid Madonna utan på dansarna runt henne. Att det är hon som är den sexiga är inte den första tanken, utan snarare hur hon kan vara så sexig trots sin ålder. Det är något intellektuellt – inte instinktivt.
Klokheten har hon dock kvar. Att jobba med de bästa är ett starkt skäl till hennes utdragna framgångar. Framför allt under senare hälften av sin karriär har hennes artistiska gloria fungerat som en magnet för de bästa låtskrivarna, producenterna, regissörerna och grafiska formgivarna. Staben runt henne har adderat sina talanger till Madonnas musik och särart och på så sätt boostat sina egna karriärer. Madonna kan fortfarande handplocka sin stab och jag vill inte påstå att rollerna är helt ombytta men redan efter första genomlyssningen hörs det att något förändrats. De houseinfluerade bastrummorna, distade syntarna och inslag av dubstep är basingredienser i all klubbmusik idag – t.ex. i Guetta, Avicii, Lady Gaga och Rihannas kreddigaste hits. Vem som inspirerat vem är emellertid inte poängen, utan det är känslan av att Madonna blivit en studioprodukt som skrämmer. Det känns som om hon behöver sina låtskrivare och producenter mer än de behöver henne idag.
Totalt har fler än tio olika producenter varit delaktiga i MDNA. De italienska producenterna och kusinerna Alle och Benny Benassi har producerat två av låtarna. Engelsmannen William Orbit – även känd som Billy Bubbles från Ray of Light-albumet – finns med på sex låtar och fransmannen Martin Solveig på tre – bland annat singelsläppet Give me all your luvin där hip-hop ikonen Nicki Minaj och M.I.A. finns med. Trots mångfalden av kreatörer är albumet sammanhållet. Det låter som Madonna 2012 – modernt, dansant men på intet sätt nyskapande. Den här gången har hon själv dock varit co-producer på samtliga låtar.
Madonna är också känd för att vara en modig artist. Hennes förmåga att hitta och lyfta in unga talanger i de egna produktionerna har varit ett signum. Även detta tycks vara över. Benny Benassi har med råge passerat 40, William Orbit närmar sig 60 och Solveig är född 76. Nja, inte framtid precis. Den här gången ”safear” Madonna och det är trist.
Skilsmässan med Guy Ritchie kostade Madonna ungefär 90 miljoner dollar enligt skvallerpressen. Detta passerar inte obemärkt, och i låten I Love spent sjunger hon med tydlig ironi:
”You played with my heart
Til death do we part
That’s what you said
Now you have your fast car,
Women and bars,its gone to your head
Hold me like your money
Tell me that you want me
Spend your love on me”
I den rap-influerade låten I don’t give A är tonen mer direkt och bitter:
”I tried to be a good girl?
I tried to be your wife
Diminished myself
And I swallowed my light
I tried to become all
?That you expect of me?
And if it was a failure?
I don’t give a
I don’t give a fu-u-u-u”
Bäst är Benassi-kusinernas I’m addicted och Girls gone wild. Sammantaget är MDNA väl värd att lyssna på och såväl klubbversionen av Girls gone wild som Give me all your luvin’ kommer att fylla dansgolven. Det är trallvänligt, modernt och dansant, men efter halvfloppen med albumet Hard Candy för drygt tre år sedan hade Madonna behövt något annat för att hålla sig kvar på toppen. Nu blir det ett steg framåt men tre tillbaka.
2012 blir dock ett av Madonnas mest synliga år i karriären. Förutom albumsläppet har hennes andra spelfilm som regissör nyligen gått upp. Det är filmen W.E. som handlar om den brittiske tronarvingen Edwards kärlek till Wallis Simpson. Dessutom startar den världsomfattande MDNA-turnén den 29 maj i Tel Aviv och den 4 juli kommer Madonna till Ullevi.
Pingback: Madonna – MDNA (2012) « Jerrys Ord