Bok- och Biblioteksmässan har blivit Bokmässan med hela svenska folket och den som inte vill, eller kan, ta sig till Göteborg under fyra dagar kan numera följa mässprogrammet via både dator och TV.
Faktum är att Bokmässan blivit lite av ett Almedalen. ”Alla” är där, vilket gör det möjligt att göra både kulturlobbning och utspel. Årets snackis och hackis blev nog Hanne Kjöller. Hårt kritiserad för sin nya bok ”En halv sanning är också en lögn”, i vilken hon själv ertappats med åtminstone en lögn, mötte hon sina kritiker och läsare under mässdagarna.
Bokmässan har med åren blivit en riktig fest för den litteraturintresserade och det är ett digert smörgåsbord som erbjuds med både seminarier och författarmöten. I år hade man satt fokus på Rumänsk litteratur, samtidigt som man lyfte barns språk och läsning i samarbete med Läsrörelsen. Men det kanske allra roligaste som bokmässan erbjuder, är mötet mellan läsare och författare. Och det märks att förlagen tycker att det är något som blivit allt viktigare. För vad säljer egentligen bättre än mouth-to-mouth-reklam?
Att det finns lika många sätt att marknadsföra författare på som det finns förlag, blir tydligt när förlagen samlas sida vid sida. Piratförlaget till exempel, anlitar journalisten Fredrik Belfrage för att intervjua de av förlagets författare som är på plats. Belfrage är påläst och lyckas låta både förvånad och intresserad när han pratar med samma författare för hundraelfte gången. Andra förlag lyckas knappt få upp synliga affischer för sina dagsprogram och travar bara upp böcker i trista staplar.
Men på bokmässan kan den handlingskraftige ta marknadsföringen i egna händer. Det fanns flera egenpublicerade författare med på mässan i år. Kanske skulle man i fortsättningen kunna erbjuda dem att stå ihop och dra nytta av varandra? Och kanske skulle man kunna samla de olika print-on-demand-företagen lite bättre, så att den som vill anlita dem får en bättre översikt?
Aftonbladet Kultur storsatsade på sin monter, inte bara med skyltning utan med ett brett spann gäster som besökarna fick lyssna på. Dessutom hade de en mycket strategisk placering, precis vid rulltrapporna upp till Digitala torget.
Årets bokmässa var den sista för Gunilla Sandin, som varit programchef i 24 år. På vilket sätt mässan utvecklas efter henne återstår att se. Att branschen själv ser den sista helgen i september som en stor firmafest lär vi nog inte komma ifrån.