Meny Stäng

Other Desert Cities – ett riktigt guldkorn på Dramaten

Marie Göranzon Foto: Roger Stenberg
Marie Göranzon
Foto: Roger Stenberg

Other desert cities (Andra ökenstäder) är ett skickligt och välskrivet drama som rymmer allt från det stora terroristhotet i världen till den lilla konflikten inom familjen. Pjäsens titel är inte precis klockren utanför sitt hemland. Men har fått sitt namn från en vägskylt i Kalifornien som sitter bredvid en annan som leder till Palm Springs, där det här dramat utspelas.

Det är jul och familjen Wyeth har samlats hos föräldrarna Lyman och Polly, ett äldre konservativt par som rör sig vant och ledigt i de högre republikanska kretsarna. Sonen Trip, TV-producent, och dottern Brooke, författare, är också där. Liksom Pollys för tillfället nyktra syster Silda. Man har bokat julbord på klubben för att slippa laga mat hemma. Och samtalsämnena rör sig lätt och ledigt från tennis och oro över dottern, som precis tillfrisknat efter ett nervöst sammanbrott, till religion och terrorattacker. Här finns en tydlig känsla av vi och dem, ända tills det framkommer att det funnits en andra son i familjen. En son som tagit livet av sig.

Sakta bubblar familjehemligheterna upp till ytan. Särskilt när Brooke berättar att den bok hon precis färdigställt handlar om detta familjens mest plågsamma minne. I ett slag inser föräldrarna att deras ställning i bekantskapskretsen är i fara, eftersom Brooke bestämt sig för att berätta om sin uppväxt och försöka ta reda på varför hennes älskade bror tog sitt liv utan att säga några sista ord till henne. Hon dog också den dagen, säger hon.

Other Desert Cities är ett drama med starkt driv och flera oväntade vändningar. Men så har dramatikern Jon Robin Baitz också skrivit för TV (Brothers & Sisters). Regissören Stefan Larsson har tidigare framgångsrikt tagit sig an pjäser med familjen som tema. För några år sedan regisserade han En familj på Dramaten. Då som nu spelar Marie Göranzon och Ingela Olsson mor och dotter.

Marie Göranzon har ett alldeles särskilt sätt att attackera sina repliker. Här får hon utrymme att visa upp hela sitt register, också som komedienn. Hon är fullkomligt lysande när hon smashar in sina dräpande one-liners. Men är minst lika bra i de allvarligare partierna, där sorg och kärlek över de tre barnen är ett bärande tema.
Hans Klinga är alldeles utmärkt i rollen som familjefader. Stel. Torr. Trovärdig. Inga yviga eller onödiga gester. Ändå framkommer det klart och tydligt att hans Lyman har en insida som rymmer ett mindre världskrig.
Ingela Olsson, Reuben Sallmander och Gunilla Nyroos gör alla tre godkända insatser, även om de inte når upp till Göranzons och Klingas nivå.

Hans Klinga Foto: Roger Stenberg
Hans Klinga
Foto: Roger Stenberg

Att Stefan Larsson är intresserad av skådespeleri står utom allt rimligt tvivel. Men ibland skulle jag också önska att han la ner lika mycket omsorg om sina scenerier. Här kan jag tycka att skådespelarna får stå rakt upp och ner alldeles för många gånger och de ser inte alldeles bekväma ut med den instruktionen.

Other Desert Cities är ett stycke god, amerikansk, nyskriven dramatik som inte bara är underhållande utan också har något som stannar kvar i tankarna efteråt. Det är inte ofta man går på teater och det är så tyst i salongen så att en knappnål kan höras falla på scen. Men så var det när dramatiken var som tätast, tack vare stort skådespeleri och den nästan Ibsenlika intrigen. Det är ett mycket gott betyg!

Other Desert Cities (Andra ökenstäder) av Jon Robin Baitz i översättning av Lolo Amble
Regi: Stefan Larsson
Scenografi och ljus: Jens Sethzman
Kostym: Nina Sandström
Peruk och mask: Eva Maria Holm
I rollerna:? Ingela Olsson,? Marie Göranzon, Hans Klinga, Gunilla Nyroos? och Reuben Sallmander
Speltid: Ca 2 ½ timma, inkl. paus

Betyg4

 

 

 

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.