Laleh – lite för mycket cirkus

On 6 mars, 2012 by Carl Aronsson

Laleh släppte ett nytt album i januari som hon följer upp med en två månader lång turné under våren. Premiär var den 3 mars i Uppsala. Med på turnén finns ett 6-manna band som gör totalt 16 spelningar – den sista 29 april i Norrköping. Till den andra spelningen på Cirkus i Stockholm var det fullsatt och turnén i sin helhet ska enligt uppgift vara slutsåld.

Det blir en mjuk öppning. I första numret Sjung är det bara bandet som står på scenen. Laleh stannar i kulisserna och kliver inte på förrän till tonerna av Vårens första dag. Hon är bekväm, självsäker och impulsiv men får inte ihop helheten riktigt. Det är inte förrän i slutet av konserten som det lyfter (lite grand). Låtlistan domineras av spåren från senaste skivan, där även coverinspelningarna från Så mycket bättre finns med på en bonus cd. Det är logiskt men inte optimalt eftersom plattan var en av hennes svagaste hitintills. Det gör att publiken inte alltid är med på noterna när hon framför de mer anonyma låtarna.

Lalehs oförställda glädje är både en styrka och svaghet. Styrka för att det smittar av sig och skapar en familjär kontakt med publiken. Svaghet för att det inte är det enda man önskar se på en konsert. Jag tror Laleh kanske styrt över scenshowen i allt för hög grad själv. Hon hade nog tjänat på att ta hjälp av ett utomstående öga och öra för att få ihop alla delar. Någon som såg över låtlistan och mellansnacket. Någon som talade om att spontana infall blir bäst när de är inövade. Någon som gav henne alternativa moves till det monotona skuttandet upp och ner när tempot ökar.

Musikaliskt är konserten dock felfri även om arrangemanget med spanska gitarrer på Big City Love känns som ett sömnpiller. I orkestern märks bland annat proffsmusikerna Anna Rodell på violin och Charlotte Centervall som spelar med Frida Öhrn i Cookies’n Bean. Laleh är bäst när hon sjunger på svenska där hennes frasering tar fram det som gör henne unik och personlig. På engelska är hon också bra men mer mainstream. Det är först efter en knapp timme hon får igång publiken med Invisible. Dessförinnan har hon provat klappa händerna, allsång och uppmanat publiken att jubla på rätt ställen – men bara fått ett artigt gensvar. Efter Invisible följer ett knippe med bra låter som avslutas med Ängeln i rummet – en av hennes starkaste covers som fungerar bra även ikväll. Extranumren tar dock ner tempot direkt. Hide away, Who started it och Bjurö klubb är temposänkare och tveksamma val för extranumren.

På den här turnén får besökarna en minst lika bra musikalisk upplevelse som på cd, men scenshowen haltar betänkligt och kan bli bättre.

 

Låtlista

Sjung

Vårens första dag

Elephant

Here I go again

Samuel

Live Tomorrow

In the comet

Snö

Du följer med mig

Big city love

Han tuggar kex

Invisible

Simon says

Some die young

Ängeln i rummet

Extranummer

Hide away

Who started it

Bjurö klubb

Kommentera