I år är det 150 år sedan en av Nordens mest betydande konstnärer föddes: finlandssvenska Helene Schjerfbeck. Och givetvis firas detta grundligt – åtminstone i Helsingfors där Ateneums jubileumsutställning visar över 300 verk från alla Schjerfbecks perioder. Då ska man lägga på minnet att hon redan som 11-åring antogs till konststudier vid Finska konstföreningens ritskola och hann måla över tusen konstverk under sitt liv.
Vem var hon då, Schjerfbeck, vars namn för många svenskar säkert inte ens klingar bekant? En tillbakadragen kvinna, som levde större delen av sitt liv under enkla förhållanden. De stipendier hon tilldelades gjorde det tidigt möjligt för henne att resa till Cornwall, Bretagne och Italien för att finna inspiration. Hon arbetade också som lärare på Konstföreningen där hon själv studerat, men livet i Helsingfors tilltalade henne inte och hon passade inte heller in i den nationalromantiska scenen som präglade slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.
Tillsammans med sin mamma flyttade hon till en liten ort norr om Helsingfors där hon kom att stanna i tjugo år och där hennes modernistiska måleri utvecklades. Modellerna var ofta från grannskapet, unga, gamla, hennes egen mor och hon själv. Först 1917 hölls den första separatutställningen, vilken fick ett mycket gott mottagande.
När mamman dött och Schjerfbeck bosatte sig i staden Ekenäs, väster om Helsingfors, fanns inte de modeller hon tidigare använt att tillgå. Motiven blev därför i större utsträckning stilleben, men hon bestämde sig också till att måla om, förenkla, förnya de verk hon redan producerat. Och det är just i detta fenomenala drag utställningen i Helsingfors har sin styrka – för omarbetningarna får hänga sida vid sida med ”originalen” och utvecklingen Schjerfbeck genomgår ses i hela sin storhet.
Kanske är Schjerfbeck mest känd för sina självporträtt, allt annat än fåfänga försök att framstå som någon hon inte är ger de snarare en naken bild av henne – från ungdom till ålderdom, de sista målade bara månader innan hon dog, på Grand Hotell i Saltsjöbaden i Stockholm. Faktum är att hennes genombrott kom just i Stockholm, på den utställning som anordnades 1937 av hennes gallerist sedan många år tillbaka, Gösta Stenman, den man som också stod bakom den första separatutställningen.
Utställningen pågår till den 14 oktober – skynda att åka över ”pölen” och bekanta dig med konst i världsklass! (och glöm inte att Helsingfors också är designhuvudstad i år, mycket att se och göra, kolla in http://wdchelsinki2012.fi/sv för mer information.)
Helene Schjerfbeck
Ateneum
Brunnsgatan 2, Helsingfors
Stängt måndag.
Ti, fre 10–18 | ons, to 10–20 | lö, sö 11-17
1.6 – 14.10 2012