Just nu ställer fotografen och konstnären Helena Blomqvist ut på Fotografiska i Stockholm. Stories from Another World är en retrospektiv utställning där vi får följa Blomqvists konstnärliga utveckling från de första verken år 2000 fram till idag – och det är en intressant resa ur flera perspektiv. Dels för att kvaliteten – ur ett tekniskt perspektiv gradvis blir märkbart bättre med åren. Dels för att hennes arbetssätt och idéer utvecklas och tar en annan form i de senare produktionerna.
First women on the moon är skapad runt millennieskiftet och är de äldsta verken på utställningen. Det är en serie svartvita bilder där kvinnor ”photoshoppats” in i typiskt manliga miljöer. Det är småroligt. Lite oskyldigt men tekniskt halvtaskigt. Kunde varit ett examensjobb från plugget.
I The dark planet från 2004-06 sker en märkbar kvalitetsförbättring. Serien domineras fortfarande av svartvita bilder men estetiken når högre höjder. Nu handlar det inte bara om fotomontage utan också om Blomqvists färdigheter när det gäller kostym och scenografi. Nu får vi för första gången möta dockorna och djuren som får en allt centralare roll i Blomqvists senare verk. De flesta verken har ett surrealistiskt och dystopiskt motiv. Det är miljöer som speglar krig, miljöförstöring, död, ensamhet och fångenskap. Och även om humorn fortfarande glimtar till i några av verken är det en värld utan hopp som visas upp. Inspirationen kommer från de intryck Blomqvists fick när hon tillfälligt jobbade på en kvällstidning.
Serien Last golden frog är skapad under 2008 och då har hon lämnat det svartvita manéret. Influenserna från sagans och fablernas värld blir tydligare, och vi kan nu spåra fragment av Diane Arbus, Beatrix Potter, Vee Speers och Tim Burton i hennes verk. Det märks i perfektionismen och i valet av konstraster, färger och komposition. I centrum finns grodor och schimpanser. Det är mer färg än tidigare, men det kalla ljuset, miljöerna och avsaknaden av leenden signalerar att något är fel. Vi får se utrotningshotade djur på rad, en begravningsprocession och en shimpans-arme som ska ta strid mot de som vill utrota dem, dvs vi människor. En känsla av olust infinner sig.
Den känslan förstärks ytterligare i hennes senaste bildserie The elephant girl från 2011. Nu har humorn fått ge vika för tydliga associationer till skräckfilmens värld. Till Hitchcocks Psyko och Huset som gud glömde. Ett blågrönt filter över bilderna bidrar till att dränera motiven på värme och glädje. En flicka drabbad av sjukdomen elefantiasis, stirrande barn och apokalyptiska miljöer som får varningsklockorna att börja ringa.
Det krävs att man lyckas ta sig ut från den kusliga värld som Blomqvist tecknar för att man ska kunna njuta av hantverket. För det är ett gediget arbete bakom varje bild – som kan ta månader att skapa. Skulpturerna görs av hennes sambo, men allt annat gör Blomqvist själv: Minimodeller av hus, masker, kläder och hela scenografibyggen. Själva fotograferingen utgör bara en mindre del av arbetet.
Det sämsta med utställningen är själva hängningen. Den är inte kronologisk, vilket gör att en intressant del av upplevelsen går förlorad. Att följa Blomqvist utveckling från experimentell retuscherare till mogen konstnär med ett tydligt manér är i sig en unik upplevelse. Dessutom missar Fotografiska i ljussättningen på några av bilderna. Visserligen inte så många, men när verken är 100-procentiga räcker det inte med en 95-procentig insats av curator och övrig personal. Utställningen får 2 i betyg och Helena Blomqvists verk en 4:a. Det blir 3 totalt.
Utställning: Helena Blomqvist – Stories from Another World
Datum: 20 april – 3 juni 2012
Plats: Fotografiska, Stockholm